Terug naar blog

Waarop ligt uw digitale focus? Kosten verlagen of omzet verhogen? En wie trekt de kar?


Digitalisering heeft meestal tot doel de kosten te verlagen, efficiëntie te verhogen, service te verbeteren of de omzet te verhogen. Bent u op al deze terreinen met projecten bezig? Of hebt u een focus op 1 van deze aspecten? Onze ervaring is dat bedrijven niet alles tegelijk goed kunnen doen. Maar dat hoeft eigenlijk ook niet.

Veel bedrijven zien door het digitale bos de bomen niet meer. Of weten niet waaraan eerst beginnen met digitalisering. Maar wat is de beste strategie? Is er wel zoiets als een “beste” strategie? En wie in uw bedrijf moet hierin de kar trekken? De directie of uw ICT-afdeling?

Ten eerste verschilt dit van bedrijf tot bedrijf. En ook van de branche waarin uw bedrijf zit. Bedrijven in de consumentenbranche hebben sowieso al andere uitdagingen dan industriële toeleveranciers. Voor de eerste groep zal een focus op nieuwe omzet en klanten belangrijker zijn dan voor de tweede groep. Maar daarbinnen is er ook nog veel verschil tussen sectoren. Want de transportbranche bijvoorbeeld kan gewoonweg niet meer zonder software.

Ten tweede zit er ook vaak een groeipad in digitalisering. Niet iedereen zit even ver of heeft dezelfde prioriteiten. Sommigen hebben al meer stappen gezet dan anderen. Veel bedrijven beginnen bij kostenfocus en zetten daarvoor IT-projecten op. Later, eens daarin voldoende resultaten zijn bereikt, komt de focus op innovatie aan de opbrengstzijde er bij. En dan verschuift het accent van de kosten naar de opbrengsten.

Beide terreinen tegelijk aanpakken en daarin projecten opzetten kan natuurlijk ook. Als uw organisatie dat aankan. Want sommige projecten kunnen zowel de operationele kosten verlagen als de deur naar nieuwe omzet openen. Maar zij vergen extra project management en mankracht.


Ons advies

Als u dan toch een algemene rode draad zou vragen, dan is ons advies om vandaag 80% van uw digitale aandacht aan kostenverlaging en operationele excellentie te spenderen, en 20% aan andere projecten.

Want efficiënte processen en het werk steeds efficiënter gedaan krijgen is volgens ons een constante. Ongeacht de branche waarin u zit. Klanten verwachten dat alles steeds sneller, beter en efficiënter gebeurt. En wij denken niet dat dit gaat stoppen. Meer nog, het is een absolute basisvereiste vandaag de dag. Klanten aanvaarden geen slechte uitvoering van hun bestellingen of slechte klantenservice meer. Het moet gewoon goed verlopen. Digitale technologie kan u hier zeer goed mee helpen. Denk aan ERP software. Of aan e-commerce, scanning van facturen, mobiele software, augmented reality, intelligente brillen, chatbots en zo meer. Er zijn een hoop technologische innovaties bijgekomen in de laatste 10 jaar hiervoor. Deze technologie is vaak matuur. En heeft ook zijn nut bewezen.

Als we kijken naar de technologische innovaties voor meer omzet of betere klantenservice, dan is ook daar heel wat aan het gebeuren. Denk maar aan artificiële intelligentie bijvoorbeeld. Maar veel van deze mogelijkheden starten bij een goede analyse van de huidige processen en data. En daarin staat toch niet ieder bedrijf en technologie even ver … soms zelfs heeft men geen goede data. Wie dus niet heeft geïnvesteerd in het verleden en vandaag al niet over de nodige oplossingen beschikt, heeft achterstand. En wie niet heeft geïnvesteerd in bouwgrond, kan moeilijk een volledig nieuwe kelder bouwen. Of wat baat de meest fantastische webshop als uw achterliggende logistiek of administratie fout loopt? De klant ergert zich en haakt af. Of erger nog: hij vertelt het door aan anderen en gaat zijn ongenoegen uiten op sociale media. Want ook dat is zeer simpel in het digitale tijdperk vandaag de dag.


Wie trekt de kar in uw bedrijf?

Ook hierover verschillen de meningen.

Onze mening is dat digitalisering een bestuurstaak is. Net zoals winst maken. Een directie of raad van bestuur moet daar mee bezig zijn. Zij moet de mogelijkheden bekijken, inspiratie opdoen en keuzes maken. Dit kan natuurlijk in samenspraak met de IT-directeur of –afdeling. Maar onze ervaring is dat ICT-mensen meestal eerder technisch georiënteerd zijn, en geen experts zijn in corporate strategy.

Automatisering en implementatie van uw digitaliseringsstrategie is wel een ICT-taak. Zeer zeker.

Maar digitalisering is ook meer dan software, hardware of ICT alleen. Technologie is maar een stuk van de puzzel. Vaak betekenen implementaties ook dat structuren, werkwijzes en soms zelfs mensen moeten veranderen. En dat zijn 'niet-ICT'-aspecten maar organisatorische uitdagingen. Vindt u dat deze ook tot de verantwoordelijkheid van uw ICT-afdeling horen? Of behoort elke fuctionele afdeling in uw bedrijf na te denken hoe het meest efficiënt gewerkt wordt? Mag uw ICT-afdeling beslissen wie wat moet doen? 

Samenwerking en overleg is noodzakelijk voor de implementatie. Het bestuur trekt de kar, ICT duwt de kar. En zo gaat de kar vooruit.


Dus onze boodschap is:

  • Digitalisering is een bestuurstaak, net zoals winst maken dat is
  • Automatisering is een ICT-taak
  • Stop niet met investeren in basisoplossingen, want zij zijn het fundament voor de toekomst
  • Lijst uw ambities en projecten op
  • Bepaal prioriteiten
  • Maak een onderscheid in ‘must have’ en ‘nice to have’
  • Experimenteer
Terug naar blog

Iets voor u? Meer weten? Online Demo? Mail of bel 0800 11 137

Vul onderstaande in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op! Of bel Max op 0800 11 137!
Naam
*
E-mail
*
Telefoon
U wenst info over:
*
Vraag:

Klanten vertellen

"Voor de prijs van een middenklasse wagen heb ik dankzij Offimac een heel efficiënt bedrijf gekregen. Dit is een investering die me elke dag geld opbrengt."

Quote
Niels Bollen
Directeur
Nibotechnics

"De mensen van Offimac zijn net zoals wij ondernemers. Met hun software sturen wij heel ons bedrijf aan, van order intake naar productie- en capaciteitsplanning, logistiek, transportplanning, facturatie, etc."

Quote
Robert Zegveld
Commercieel directeur
E-MAX Aluminium

"Dankzij Microsoft Dynamics NAV en Offimac konden we 5 man uitsparen in orderverwerking. Dat is een jaarlijkse besparing van 10% in personeelskosten!"

Quote
Luc Schreurs
Algemeen Directeur
Group Schreurs

"Dankzij Microsoft Dynamics NAV van Offimac sparen we massa's tijd uit. Klanten worden sneller en correcter bediend en kunnen tot op het laatste moment wijzigingen doorgeven, waardoor zij heel tevreden zijn over onze service."

Quote
Giovanni Oliveri
General Manager
Louis Widmer Benelux

"Offimac overtuigde ons met haar sterke software voor de Bouw. Na een succesvolle implementatie hebben wij ook heel onze hardware aan hen toevertrouwd. Alle ICT bij 1 partner: dat is gewoon makkelijk, goedkoop én efficiënt."

Quote
Christophe Suerickx
CEO
Group Suerickx

"CAD/CAM-gegevens worden automatisch geïmporteerd in ons ERP-systeem, en van daaruit verder gebruikt voor alle productie- en logistieke processen. Dat is efficiënt productiemanagement, zonder dubbel werk of extra administratie."

Quote
Jef Claes
Financieel directeur
ATM

"Omdat we zelf geen IT-afdeling in huis hebben, is het voor ons belangrijk met een IT-partner te kunnen samenwerken met korte communicatielijnen en snelle reactietijden. Offimac is zulk een partner."

Quote
Serge Tremblez
General Manager
Eurorent

"Dankzij de Microsoft Dynamics NAV-oplossing van Offimac zijn we verder kunnen groeien zonder extra personeel aan te werven. Er staat een pak minder cash vast, binnen het kwartier kan ik een volledige winkel auditen én optimaliseren, doorbestellen gaat supersnel en ik kan zeer snel trends detecteren. Bijzonder efficiënt."

Quote
Luc Schreurs
Algemeen Directeur
Group Schreurs

"Projecten en techniek zijn de kern van onze business, maar finaal draait het om de centen. Dankzij Offimac weten we op elk moment waar we staan, op elk niveau."

Quote
Erwin Bobbaerts
Bestuurder
Louis Stevens & Co

"Microsoft Dynamics NAV ERP van Offimac is het overkoepelend softwareplatform dat ons toelaat al 10 jaar onafgebroken 30% per jaar te blijven groeien."

Quote
Wido Bourel
General Manager
Rajapack Benelux

"Met Offimac-software plannen en leveren wij jaarlijks meer dan 20.000 service- en installatiebeurten doorheen gans België. Met succes."

Quote
Jean Paul Van Kerkhoven
CEO
Aquacare International

"Of het nu gaat om projectbeheer, productie, documentbeheer of managementrapportering, Offimac is een IT-bedrijf dat onze noden perfect begrijpt en invult."

Quote
Nadia Jansen
CEO
Building Group Jansen

"Offimac zijn bescheiden Limburgers. Maar hun aanpak, implementatie en support zijn gewoon top."

Quote
Op aanvraag
IT-manager
NAV klant die overstapte naar Offimac