Terug naar blog

Tips voor een succesvolle implementatie van nieuwe bedrijfssoftware

Overweegt u de implementatie van nieuwe bedrijfssoftware in uw onderneming? Heel goed! Dit zijn er 4 tips die we u graag meegeven om uw selectietraject tot een succesvol einde te brengen. En om vervolgens vele jaren plezier van uw nieuwe software te hebben.

1. Leg de focus op uw bedrijfsprocessen en functionele wensen, niet op de technologie - want technologie is een middel, geen doel
Wanneer u bedrijfssoftware implementeert moet de focus op de bedrijfsprocessen liggen. Belangrijk is wat de software functioneel bijbrengt. Breng daarom uw processen grondig in kaart. En bekijk met uw implementatiepartner hoe deze in de nieuwe implementatie vertaald worden. U hoeft geen IT'er te zijn hiervoor, gewoon een zakelijk gebruiker die zijn/haar zakelijke wensen in kaart brengt. Want om op restaurant te gaan moet u ook geen kok zijn.

2. Kies voor een toekomstgerichte, bedrijfszekere oplossing: continuïteit is meer dan ooit het belangrijkste criterium
Tijdens uw zoektocht naar dé juiste software dienen zich misschien meerdere oplossingen aan. Wees er u echter van bewust dat de keuze voor bepaalde bedrijfssoftware een keuze is voor de komende 7 à 10 jaar. Hou dus rekening met uw functionele eisen van de toekomst. En met de garanties die de software biedt om met uw bedrijf mee te evolueren. Dat bedrijfssoftware mobiel moet zijn en kan werken op elk toestel is vandaag de dag vanzelfsprekend. Dat uw bedrijfssoftware moet integreren met Office is eveneens een basisvereiste. Maar toets ook eens af hoe ver leveranciers staan inzake artificiële intelligentie, big data, internet of things enz. Want dat zijn de nieuwe speerpunten in bedrijfssoftware geworden. En daaraan ziet u ook in hoeverre een leverancier mee is of niet. Kijk zeker ook eens naar hun financiële balansen. Want zij zullen u ook veel leren over de haalbaarheid van toekomstige updates, upgrades en innovaties. Want misschien is dat budget er niet. Continuïteit is meer dan ooit het belangrijkste argument voor nieuwe bedrijfssoftware. Want u wilt gerust zijn dat uw investering in bedrijfssoftware lang meegaat. En u wilt niet binnen een paar jaar met een failliete leverancier of verouderd pakket zitten. Of met een cloudpakket van een leverancier die u vasthoudt. En daarnaast implementeert u ook niet 1-2-3 een nieuw pakket in geval van problemen. Dus timing is ook een issue. Want we moeten het stellen zoals het is: vandaag de dag kost het zeer veel geld om een softwarepakket up-to-date te houden. En niet iedere softwarebouwer heeft voldoende middelen om te innoveren. Of om nieuwe dingen in te bouwen. Meer en meer kleinere spelers, hoe sympathiek ook, kunnen die investeringen vaak niet meer opbrengen. En deze economische realiteit zien we elk jaar spijtig genoeg opnieuw in de statistieken (het aantal faillissementen in de IT ligt hoog en hoger dan in andere branches). Wij spreken hier zelf ook uit eigen ervaring. In 2003 hadden wij ook een eigen softwarepakket met 150 klanten op. Maar we zijn daar ook mee moeten stoppen omdat het te veel kostte om ons eigen pakket up-to-date te houden, aan te passen aan de nieuwe versies van Windows, Office enz. En toen was er nog geen sprake van apps, mobiele software, smartphones of artificiële intelligentie. Vandaag gaat alles nog veel sneller. En alles is nog vele keren duurder om te onderhouden dan toen in 2003 … . Dit is misschien geen prettige boodschap voor u om te lezen. Maar het is wel een belangrijke economische realiteit vandaag de dag. En een goedbedoelde tip.


3. Maak voldoende tijd vrij voor het project
Een implementatie van ERP software doe je er niet “even“ bij. Een grondige aanpak en planning zijn noodzakelijk. Het is daarom ook aangeraden om enkele sleutelmedewerkers aan te duiden die intensief betrokken zullen worden bij de implementatie. Deze sleutelmedewerkers zullen beschikbaar moeten zijn bij de analyse en definitie van de procedures. En in een latere fase spelen zij een belangrijke rol bij de invoer en conversie van gegevens. En de opleiding en ondersteuning van andere medewerkers.


4. Durf prioriteiten te bepalen
U kiest die software die het meest aan uw eisen voldoet. Deze software kan meestal echter nog veel meer. De verleiding is dan soms groot om ineens te veel te willen. Met een langdurige implementatie tot gevolg en meer kans op mislukking. Daarom zeker de tip: Bepaal op voorhand goed uw prioriteiten en faseer de implementatie. Eerst de echte noden en daarna de optimalisatie.


Terug naar blog

Iets voor u? Meer weten? Online Demo? Mail of bel 0800 11 137

Vul onderstaande in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op! Of bel Max op 0800 11 137!
Naam
*
E-mail
*
Telefoon
U wenst info over:
*
Vraag:

Klanten vertellen

"Met Offimac-software plannen en leveren wij jaarlijks meer dan 20.000 service- en installatiebeurten doorheen gans België. Met succes."

Quote
Jean Paul Van Kerkhoven
CEO
Aquacare International

"Omdat we zelf geen IT-afdeling in huis hebben, is het voor ons belangrijk met een IT-partner te kunnen samenwerken met korte communicatielijnen en snelle reactietijden. Offimac is zulk een partner."

Quote
Serge Tremblez
General Manager
Eurorent

"Dankzij Microsoft Dynamics NAV en Offimac konden we 5 man uitsparen in orderverwerking. Dat is een jaarlijkse besparing van 10% in personeelskosten!"

Quote
Luc Schreurs
Algemeen Directeur
Group Schreurs

"CAD/CAM-gegevens worden automatisch geïmporteerd in ons ERP-systeem, en van daaruit verder gebruikt voor alle productie- en logistieke processen. Dat is efficiënt productiemanagement, zonder dubbel werk of extra administratie."

Quote
Jef Claes
Financieel directeur
ATM

"Of het nu gaat om projectbeheer, productie, documentbeheer of managementrapportering, Offimac is een IT-bedrijf dat onze noden perfect begrijpt en invult."

Quote
Nadia Jansen
CEO
Building Group Jansen

"Dankzij de Microsoft Dynamics NAV-oplossing van Offimac zijn we verder kunnen groeien zonder extra personeel aan te werven. Er staat een pak minder cash vast, binnen het kwartier kan ik een volledige winkel auditen én optimaliseren, doorbestellen gaat supersnel en ik kan zeer snel trends detecteren. Bijzonder efficiënt."

Quote
Luc Schreurs
Algemeen Directeur
Group Schreurs

"Offimac overtuigde ons met haar sterke software voor de Bouw. Na een succesvolle implementatie hebben wij ook heel onze hardware aan hen toevertrouwd. Alle ICT bij 1 partner: dat is gewoon makkelijk, goedkoop én efficiënt."

Quote
Christophe Suerickx
CEO
Group Suerickx

"Voor de prijs van een middenklasse wagen heb ik dankzij Offimac een heel efficiënt bedrijf gekregen. Dit is een investering die me elke dag geld opbrengt."

Quote
Niels Bollen
Directeur
Nibotechnics

"Projecten en techniek zijn de kern van onze business, maar finaal draait het om de centen. Dankzij Offimac weten we op elk moment waar we staan, op elk niveau."

Quote
Erwin Bobbaerts
Bestuurder
Louis Stevens & Co

"Dankzij Microsoft Dynamics NAV van Offimac sparen we massa's tijd uit. Klanten worden sneller en correcter bediend en kunnen tot op het laatste moment wijzigingen doorgeven, waardoor zij heel tevreden zijn over onze service."

Quote
Giovanni Oliveri
General Manager
Louis Widmer Benelux

"Offimac zijn bescheiden Limburgers. Maar hun aanpak, implementatie en support zijn gewoon top."

Quote
Op aanvraag
IT-manager
NAV klant die overstapte naar Offimac

"De mensen van Offimac zijn net zoals wij ondernemers. Met hun software sturen wij heel ons bedrijf aan, van order intake naar productie- en capaciteitsplanning, logistiek, transportplanning, facturatie, etc."

Quote
Robert Zegveld
Commercieel directeur
E-MAX Aluminium

"Microsoft Dynamics NAV ERP van Offimac is het overkoepelend softwareplatform dat ons toelaat al 10 jaar onafgebroken 30% per jaar te blijven groeien."

Quote
Wido Bourel
General Manager
Rajapack Benelux