Verpakkingen verpakt

Dit artikel in PDF-formaat downloaden: klik hier.

Rajapack is een postorderbedrijf gespecialiseerd in verpakkingsmateriaal, gericht op de B2B-markt. “De vestiging in Tongeren”, zo vertelt General Manager Wido Bourel, “behoort tot de Franse groep RAJA, met hoofdzetel in Parijs. De groep RAJA is aanwezig in 11 landen: België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Groot- Brittanië, Spanje, Oostenrijk, Italië, Tsjechië en Zwitserland.”

De Rajapack-vestiging in het Limburgse Tongeren vervult twee functies binnen de Rajagroep. Enerzijds is dit het hoofdkwartier voor de Benelux, en verzorgt het de verkoop voor België en Luxemburg. Het salesteam voor Nederland heeft zijn standplaats in Breda. Anderzijds is Tongeren het distributiecentrum voor België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië en Zwitserland. Wat een klant in een van die landen bij het lokale verkoopsteam van Rajapack bestelt, krijgt hij vanuit Tongeren toegestuurd, al staat dat zo niet op het etiket. Wie zijn bestelling in de Benelux en Duitsland laat afleveren, is binnen de 24 uur bediend. Voor de andere landen garandeert Rajapack een levering binnen de 48 uur. Rajapack richt zich tot elk type bedrijf, groot en klein. Buiten de traditionele sectoren zoals industrie en groothandel, richt de leverancier van verpakkingsmateriaal zich ook tot de groeiende e-commerce- en dienstensector.

KERNCIJFERS
De groep RAJA, actief in 11 landen, heeft 850 werknemers en haalde in 2008 een resultaat van 240 miljoen euro. Rajapack Benelux, met 120 werknemers in Tongeren en het Nederlandse Breda, haalde in 2008 een omzet van 27 miljoen euro en heeft 50.000 actieve klanten. De klanten plaatsen hun bestelling door contact te nemen met het callcenter, via een bestelbon in de catalogus of internet.

UITGEBREID
Rajapack, dat als Binpac begon in 1989, is sinds het jaar 2000 gevestigd in Tongeren. Toen was het distributiecentrum 8.000 m2 groot. Daar kwam in 2003 5.000 m2 en in 2006 nog eens 4.750 m2 bij. En nog was het distributiecentrum niet groot genoeg, dus kwam er vorig jaar nogmaals 7.500 m2 bij, zodat er nu ruim 25.000 m2 magazijn is. Wido Bourel: “Deze laatste uitbreiding zorgde voor een extra capaciteit van 10.000 palletplaatsen, wat het totaal op meer dan 28.000 palleten brengt. Tegelijk hebben we ook 500 m2 kantoorruimte toegevoegd.”

In totaal zijn er, na de laatste uitbreiding, een 28-tal laad- en loskades in het distributiecentrum. Maar meer nog dan het aantal kades, bepaalt de manier van werken de doorvloei van leverancier naar voorraadrek. Martin Moermans, logistiek manager in het distributiecentrum Tongeren, legt uit: “Wij bufferen niet. Belangrijker dan het aantal kades is dat alles wat binnenkomt snel en vloeiend weggezet wordt. Ook bij de verzending is dat zo: is een verzending klaar, dan gaat ze geen minuut daarna op de vrachtwagen. De meeste bestellingen komen pas in de namiddag binnen, net voor het uiterste bestelmoment. De binnenkomende palletten worden dus vooral in de voormiddag afgehandeld. Een aantal medewerkers zullen dus in de voormiddag in de ontvangst werken, en in de namiddag de verzending vervoegen.

ALLE MATEN EN GEWICHTEN
Bij Rajapack zijn alle rekken in het magazijn uitgerust met vlonders. Dat is nodig omdat slechts 60 percent van de palletten het standaardformaat hebben, en ze dus niet automatisch passen op de ijzeren structuur. De oorzaak is te vinden bij de grote verscheidenheid aan materiaal dat Rajapack in stock heeft. Onder de noemer 'verpakkingsmateriaal' passen immers vele soorten producten. De ruim 300 pagina's tellende Rajapack-catalogus begint met kartonnen dozen en eindigt met draagtassen. Tussenin bladert men door een 4000-tal producten: enveloppen, etiketten, folies, afvalzakken, schokwerend materiaal, palletten, omsnoeringsmateriaal en nog veel meer. Sommige producten zijn klein en zwaar, zoals de staalband die gebruikt wordt om te omsnoeren. Andere zijn juist groot en licht. Soms gaat het zelfs zo ver dat er letterlijk lucht gestockeerd en vervoerd wordt. Wat te denken, immers, van de luchtkussens die gebruikt worden om zendingen te beschermen tegen schokken?

Over het algemeen geldt ook hier de bekende 80/20-regel: grosso modo is 20 percent van de artikelen verantwoordelijk voor 80 percent van de omzet. De producten die Rajapack verkoopt, komen rechtstreeks van de producenten, zo'n 250 in het totaal. Wido Bourel legt uit dat met hen vooral op niveau van de groep alsook lokaal wordt onderhandeld. De bevoorrading van de zeven landen is volledig in handen van de aankoopafdeling van Rajapack Tongeren. Naast de vereisten wat betreft de kwaliteit van de aangeleverde producten, moe- ten leveranciers hun materiaal ook verpakken volgens de specificaties van Rajapack.

Concreet wil dat zeggen dat als de catalogus van Rajapack dozen per twintig stuks aanbiedt, de leverancier ze ook zo moet aanleveren. Dat komt de efficiëntie in het distributiecentrum ten goede.

TOEKOMSTPLANNEN
Omdat de goederen die vanuit Tongeren verzonden worden zo uiteenlopend zijn wat betreft afmetingen en gewicht, is automatisering haast onbegonnen werk. Wireless scanning wordt gebruikt en een pilootproject voor voicepicking is gepland. Rajapack opteerde met succes voor Microsoft Dynamics NAV in alle afdelingen van het bedrijf.

STOCK
Omdat producten snel aan de klant geleverd worden, is voorraadbeheer bij Rajapack van groot belang. Alle producten die in de catalogus staan, zijn steeds in voorraad. “Het aantal stuks dat wij van elk product in voorraad hebben”, zo vertelt Martin Moermans, “is afhankelijk van de gemiddelde verkoop. De mensen van de inkoopdienst zorgen ervoor dat we eigenlijk nóóit zonder voorraad kunnen vallen. Alleen een écht uit- zonderlijke verkoop zou ons mogen verrassen.” Indien er zo een abnormaal grote bestelling zou binnenkomen die de bevoorrading van andere klanten in het gedrang zou kunnen brengen -omdat het gaat om een bepaald percentage van de voorraad- is er een automatisch alarm vanuit het Warehouse Management System. Dan gaat Rajapack op zoek naar een oplossing. Mogelijks wil de klant niet alles wat hij bestelde in één keer ontvangen. Anders kan er ook gekeken worden wat de andere distributiecentra van de RAJA-groep nog in stock hebben. En misschien heeft de leverancier nog wel voorraad liggen. In elk geval, zo verzekert Wido Bourel, is het zo dat als Rajapack het niet in 24u/48u kan leveren, niemand in Europa het kan. Hoewel de werkdruk min of meer stabiel is in het distributiecentrum, merken ze bij Rajapack wel dat het najaar drukker is dan de lente. Andere herkenbare periodes zijn de aanloop naar de eindejaarsfeesten, wanneer de promotionele verpakkingen in zwang zijn, en het afslui- ten van het boekjaar. Dan zijn de archiefdozen heel populair. Ook het versturen van de maandelijkse catalogus in elk land zorgt voor belangrijke piekmomenten. De aankoopdienst kent de piekperiodes en weet welke producten populair zijn en stemt de bestellingen daar op af. Ook voor volumegoederen als luchtkussenfolie of foam is regelmatige aanvoer nodig, omdat die zeer veel plaats innemen in het magazijn.

DIEPGAAND WMS
In totaal worden er elke dag 500 à 600 palletten met goederen bij Rajapack geleverd. De magazijnmedewerkers controleren op aantal, conditionering, labelling en zichtbare gebreken. Voor bepaalde artikelen dienen er ook bijzondere en specifieke controles te gebeuren zoals lotnummer voor traceerbaarheid, logo, bedrijfsnaam. Voor doorgedreven kwaliteitscontrole werkt Rajapack met steekproeven.

Eens geverifieerd, worden de goederen ingegeven in het Warehouse Management System (WMS), dat de goederen een stockageplaats in het magazijn zal geven. Dat doet het op basis van een aantal parameters, zoals de afstand tot de vaste pickplaats, of het om een fast dan wel slow mover gaat, wat de geleverde hoeveelheid is, of het tot een bepaalde zone (productgroep) hoort... Bovendien houdt het WMS rekening met de buitenmaatse palletten die hier heel frequent zijn. Zo weet het bijvoorbeeld dat een plaats waar drie standaardpalletten kunnen staan onvoldoende is als de palletten groter zijn. De plaatsen in elk deelmagazijn worden aangeduid met een code waarin onder andere gang, reknummer en niveau zijn opgenomen. Het zeer diepgaande WMS, dat op maat geschreven is in het ERP Navision en rekening houdt met de manier van werken bij Rajapack, is het hart, maar vooral het brein van het distributiecentrum. Het systeem kiest waar de goederen gestockeerd worden, stuurt de aanvullingen van de pickplaatsen en verwittigt wanneer een bestelling zo uitzonderlijk is dat ze de voorraad in het gedrang zou kunnen brengen.

 

LEVERANCIERS
Elektrische heftoetstellen van BT Toyota en Crown:

4 heftrucks
8 reachtrucks
18 pallettrucks

Armanni palletheffers voor elke pakker.
1 automatische wikkelmachine: TLS Solutions (60 palletten/uur)
3 halfautomatische wikkelmachines: Strapex Rekken: Polypal
Aannemer van het gebouw: bouwbedrijf Beerts, Tongeren Architect: Erik Jeunen, Mol

 

PICK & PAK
Het WMS krijgt ook de bestellingen van de landen waarvoor Tongeren de distributie verzorgt. Elk half uur komen de bestellingen in de vorm van een tekstbestand via FTP (File Transfer Protocol) in Tongeren aan. Het WMS, dat geen onderscheid maakt tussen de eigen Belgische bestellingen en die uit andere landen, zet de bestellingen om in een pickorder dat afgeprint wordt en aan de picker meegegeven wordt. Prominent bovenaan staat het land waar de bestellingen heen moeten. Het WMS berekent automatisch de meest efficiënte route door het magazijn en zal de picker verschillende bestellingen tegelijk laten afwerken. Daarbij is het WMS dermate intelligent dat het er voor zorgt dat de picker niet overladen wordt. Ook handleidingen in andere talen, bijvoorbeeld, komen op het pickorder te staan.

Als de picker alle producten van zijn order heeft verzameld, is het aan de pakker om de individuele bestellingen klaar te maken. Tegelijk verifieert hij het werk van de picker. Al naargelang de bestelling worden de producten in dozen verpakt, of op een pallet gestapeld. De afgewerkte bestellingen krijgen een etiket opgekleefd en worden meteen in de klaarstaande vrachtwagens gezet. Rajapack in Tongeren heeft zelf slechts één eigen vrachtwagen in gebruik. Die dient om grote of spoedleveringen te doen, en -vooral- om service te bieden aan grote klanten. Voor het reguliere transport werkt het bedrijf samen met vijf verschillende transportfirma?s. Rajapack sorteert de bestellingen enkel per land, het is de transporteur die de organisatie van de distributie op zich neemt, en ervoor zorgt dat binnen de vooropgestelde tijd de bestelling bij de klant terecht komt. Goed ingepakt, dat spreekt.

Iets voor u? Gratis advies? Online Demo? Geef een seintje!

Vul onderstaande in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op! Of bel Max op 0800 11 137!
Naam
*
E-mail
*
Telefoon
U wenst info over:
*
Vraag:

Klanten vertellen

"Dankzij de Microsoft Dynamics NAV-oplossing van Offimac zijn we verder kunnen groeien zonder extra personeel aan te werven. Er staat een pak minder cash vast, binnen het kwartier kan ik een volledige winkel auditen én optimaliseren, doorbestellen gaat supersnel en ik kan zeer snel trends detecteren. Bijzonder efficiënt."

Quote
Luc Schreurs
Algemeen Directeur
Group Schreurs

"Voor de prijs van een middenklasse wagen heb ik dankzij Offimac een heel efficiënt bedrijf gekregen. Dit is een investering die me elke dag geld opbrengt."

Quote
Niels Bollen
Directeur
Nibotechnics

"CAD/CAM-gegevens worden automatisch geïmporteerd in ons ERP-systeem, en van daaruit verder gebruikt voor alle productie- en logistieke processen. Dat is efficiënt productiemanagement, zonder dubbel werk of extra administratie."

Quote
Jef Claes
Financieel directeur
ATM

"Omdat we zelf geen IT-afdeling in huis hebben, is het voor ons belangrijk met een IT-partner te kunnen samenwerken met korte communicatielijnen en snelle reactietijden. Offimac is zulk een partner."

Quote
Serge Tremblez
General Manager
Eurorent

"Of het nu gaat om projectbeheer, productie, documentbeheer of managementrapportering, Offimac is een IT-bedrijf dat onze noden perfect begrijpt en invult."

Quote
Nadia Jansen
CEO
Building Group Jansen

"Met Offimac-software plannen en leveren wij jaarlijks meer dan 20.000 service- en installatiebeurten doorheen gans België. Met succes."

Quote
Jean Paul Van Kerkhoven
CEO
Aquacare International

"Dankzij Microsoft Dynamics NAV van Offimac sparen we massa's tijd uit. Klanten worden sneller en correcter bediend en kunnen tot op het laatste moment wijzigingen doorgeven, waardoor zij heel tevreden zijn over onze service."

Quote
Giovanni Oliveri
General Manager
Louis Widmer Benelux

"Offimac overtuigde ons met haar sterke software voor de Bouw. Na een succesvolle implementatie hebben wij ook heel onze hardware aan hen toevertrouwd. Alle ICT bij 1 partner: dat is gewoon makkelijk, goedkoop én efficiënt."

Quote
Christophe Suerickx
CEO
Group Suerickx

"Microsoft Dynamics NAV ERP van Offimac is het overkoepelend softwareplatform dat ons toelaat al 10 jaar onafgebroken 30% per jaar te blijven groeien."

Quote
Wido Bourel
General Manager
Rajapack Benelux

"Offimac zijn bescheiden Limburgers. Maar hun aanpak, implementatie en support zijn gewoon top."

Quote
Op aanvraag
IT-manager
NAV klant die overstapte naar Offimac

"De mensen van Offimac zijn net zoals wij ondernemers. Met hun software sturen wij heel ons bedrijf aan, van order intake naar productie- en capaciteitsplanning, logistiek, transportplanning, facturatie, etc."

Quote
Robert Zegveld
Commercieel directeur
E-MAX Aluminium

"Projecten en techniek zijn de kern van onze business, maar finaal draait het om de centen. Dankzij Offimac weten we op elk moment waar we staan, op elk niveau."

Quote
Erwin Bobbaerts
Bestuurder
Louis Stevens & Co

"Dankzij Microsoft Dynamics NAV en Offimac konden we 5 man uitsparen in orderverwerking. Dat is een jaarlijkse besparing van 10% in personeelskosten!"

Quote
Luc Schreurs
Algemeen Directeur
Group Schreurs